Behoud Hostellerie Vangaelen

Net als vele inwoners is ook de VVD bezorgd om de plannen voor Kapelstraat 48, waarbij het bestaande pand van Hostellerie Vangaelen gesloopt wordt en er hoge moderne nieuwbouw voor in de plaats komt. Het historische aanzicht van de kruising Nicasiusstraat – Kapelstraat – Boschlaan, met de Zwaan, de kerk, de boerderij en de Hostellerie wordt daardoor ernstig aangetast.

Wij snappen dat een volledige renovatie van de Hostellerie economisch gezien niet haalbaar is en dat het pand in zijn huidige staat ook niet meer rendabel te exploiteren is. Maar in plaats van de nu voorgestelde nieuwbouw zouden wij liever zien dat de bestaande gevel of in ieder geval de beeldbepalende kenmerken bewaard zouden blijven.

Vanuit de gemeente is het daarom nodig om het overleg met de eigenaar van het pand nieuw leven in te blazen. Met het huidige plan zijn de grenzen van het bestemmingsplan opgezocht en daar is momenteel juridisch volgens de wethouder niet veel tegen te doen. Maar misschien zijn er wel veel mooiere oplossingen denkbaar als we minder naar de precieze regels uit het bestemmingsplan kijken en juist veel meer redeneren vanuit de kenmerken van de locatie en de belangen die er spelen. Het bestemmingsplan is voor de VVD een middel en geen doel op zich. Het gaat om de leefbaarheid en het karakter van onze dorpen.

Om zeker te stellen dat andere beeldbepalende panden in de toekomst beter beschermd worden wil de VVD hier expliciet beleid op gaan voeren. Andere gemeenten zijn ons hier al in voorgegaan, dus de voorbeelden zijn aanwezig en kunnen bij ons ook snel worden ingevoerd. En onderwijl moet het gesprek met de eigenaar van de Hostellerie worden gevoerd om waar mogelijk onherstelbare schade te voorkomen. Het huidige college heeft hier wat ons betreft een te afwachtende houding in aangenomen.