Mikkers maakt indruk met lezing ondermijning

Ondermijning is de afgelopen jaren een steeds groter gevaar geworden, zo blijkt uit de lezing van Jack Mikkers in ’t Perron. De onderwereld slaagt erin om zich te mengen in de normale wereld. Een fenomeen wat we graag de kop in willen drukken, waar ook de gemeente een belangrijke rol in heeft.

Mikkers was op zaterdag 17 maart te gast bij de VVD Heeze-Leende. Voor een goed gevulde zaal ging hij in op het gevaar van criminele netwerken en ongewenste gedragingen die zich inwerken in de normale maatschappij en het openbaar bestuur. Een voorbeeld is het witwassen van crimineel geld via winkels en horeca. Ook wordt criminaliteit genormaliseerd door het breed laten hangen met geld dat overduidelijk via misdaad is verkregen. Mikkers kan putten uit verschillende voorbeelden uit zijn werk als burgemeester in achtereenvolgens Maasdriel, Veldhoven en ’s-Hertogenbosch.

De oproep van Mikkers aan burgers is om dit soort situaties te melden en er niet aan mee te werken. Ook voor raadsleden is ondermijning een onderwerp om scherp op te zijn. Ten eerste om erop te sturen hoe de gemeente bijdraagt aan het aanpakken van ondermijning. Het is echter ook van belang dat raadsleden zich bewust zijn van mogelijke pogingen om hen te beïnvloeden en te corrumperen. De kandidaat-raadsleden van de VVD Heeze-Leende zijn zich door deze lezing van Mikkers goed bewust geworden van de verschillende verschijningsvormen van ondermijning en de urgentie om hier in hun toekomstige raadswerk alert op te zijn.