Verkiezingsdrang maakt glasvezel in buitengebied onzeker

D66, PvdA, Lokaal Heeze-Leende, Partij voor Oud en Jong en Lokale Liberale Partij zetten met amendement glasvezel in het buitengebied op het spel.

Tijdens de raadsvergadering op 5 maart 2018 stond een formaliteit op de agenda. Eerder had de raad € 273.000 laten reserveren voor een gemeentelijke bijdrage bij de aanleg van glasvezel in het buitengebied in onze gemeente. Na 2 jaar van hard werken is HSL-net samen met nieuwe partner Simac zover dat ze de aanleg kunnen gaan uitrollen, onder andere na de inventarisatie dat 80-90% van de bewoners van het buitengebied zich zullen aanmelden. Het moment was daarom gekomen dat de raad het gereserveerde bedrag daadwerkelijk ter beschikking stelt.

In plaats van een formaliteit werd het een vertoning van verkeerde dadendrang, ongetwijfeld met de verkiezingen in het achterhoofd. Onder aanvoering van D66 en PvdA hebben zij met Lokaal Heeze-Leende, Partij voor Oud en Jong en Lokale Liberale Partij mondeling een onvoorbereid amendement ingediend. Een amendement is bedoeld om een voorstel te wijzigen. De indieners wilden de voorwaarde opnemen dat de kosten van het graven in vervuilde grond door de grondeigenaar wordt betaald. Het amendement kreeg 10 voorstemmen vanuit de indienende partijen en 7 tegenstemmen vanuit CDA, Algemeen Belang Heeze-Leende en VVD Heeze-Leende.

Wat dit betekent voor de aanleg van glasvezel is niet duidelijk. Er moet namelijk veel op particulier terrein worden gegraven. De aanleg van glasvezel in het buitengebied staat hiermee in ieder geval onder druk. Verkiezingsdrang over de rug van de bewoners van het buitengebied dus.

Lees ook:

onze reactie op onze facebookpagina